Jag har gjort världens godaste scones! Yay för mig!

Jag har gjort vitlöksscones! Skitgoda! Jag är bäst! Och jag är inte sämre än att ni också ska få smaka! Här har ni!

Vitlöksscones
8 Bitar

2 dl Grahamsmjöl
2 dl Vetemjöl
1/2 tsk Salt
2 tsk Bakpulver
50 g Smör (Jag tog en halv dl flytande milda, så slipper man knåda, då är det bara att röra om.)
2 Vitlöksklyfta; stor, pressad (Tog 3=). Äääälskar vitlök!)
1/2 dl Persilja; hackad (Jaaa, jag hade ingen persilja, men det blev gött ändå!)
1 1/2 dl Mjölk

  1. Sätt ugnen på 250°.
  2. Blanda mjöl, salt och bakpulver i en bunke.
  3. Fördela fettet med fingertopparna till en grynig massa.
  4. Tillsätt pressad vitlök och hackad persilja.
  5. Blanda ner mjölken och arbeta snabbt samman till en deg. Den går fint att göra i matberedaren (Inte för att jag har sådan lyxapparatur).
  6. Dela degen i en stor bit per fyra färdiga bitar (dvs ska man göra 8 bitar - dela degen i två bitar) och lägg dem på bakpappersklädd plåt. Platta ut varje del med mjölad hand till en rund kaka ca 15 cm i diameter. Skåra varje kaka med en mjölad kniv. (Va? Jäkla matematik för några jäkla scones... Jag delade eländet i fyra delar, plattade till dem ordentligt och skårade dem aldrig. Det blir mer som megagrova tekakor då, men jag gillar det. Är jag på gott humör kanske jag till och med naggar dem med en gaffel innan så går det dela dem fint. Gör som DU vill och tycker blir godast!)
  7. Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter. Bryt isär kakorna och servera dem nygräddade.
Blev hur smarrigt som helst till min lite improviserade soppa (ost- och broccolisoppa på pulver, med tacoköttfärsen sen igår) med lite lättmargarin och halvlagrad prästost på. Eh, margarinet och osten på sconsen då, inte på soppan.

image2
(vi råkade äta upp två av sconsen innan jag hann ta ett kort, men ungefär så här goda såg de ut. Yay!)

Tugga vidare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0