Kryddigt vitt matbröd med Tacosås

Jahapp, då hade man bara röd jäst kvar (jäst för söta degar) så får man hitta på nåt fint att baka av det också. Tog ett enkelt recept på vanligt vitt matbröd som jag halverade och modifierade efter mitt slutetavmånaden-kylskåpsinnehåll. Ungefär så här blev det:

25 g jäst för söta degar (ett halvt paket, det är bara att dela på diagonalen)
2 1/4 dl vatten, ungefär. (degspad går att ersätta med det mesta, här funkar det t.ex med mjölk istället, men jag är snål och väljer vatten)
½ msk farinsocker (går bra med honung/sirap också, och förmodligen vanligt socker också)
½ tsk salt
1 msk hot tacosauce
*några duttar cajennepeppar (* tyckte jag då. hade varit suveränt med färska kryddor som basilika el rosmarin eller nåt, men det har man ju inte.)
*10 drag på vitlökskvarnen
*en dutt grillkrydda
4-6 dl vetemjöl

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Jag är inte så noga med värmen på degspadet, det brukar vara en smula varmare än krankallt. Smula ner jästen i spadet, ha i sockret och rör om.
  3. Häll i salt, tacosås och kryddor och rör om.
  4. Rör i mjöl tills degen blir någorlunda hanterbar och släpper bunken en smula. Elvisp med degkrokar är suveränt, likaså matberedare, men sånt har jag ju inte.
  5. Jäs i 40 min - varmt & övertäckt. Iom att ugnen är påslagen och varm funkar det bra att ställa degen på, eller i närheten av, spisen.
  6. Gör en limpa eller bullar. Lägg på plåt - pensla om du vill - jäs igen. Räcker till en limpa, eller 15 "bullar".
  7. Häv in i ugnen tills det verkar klart. 10-15 minuter för bullar, kanske 30-45 minuter för limpa.
bullar med tacosås

Mja, nu räckte min deg av någon anledning bara till 8 bullar, annars hade de ju blivit megaminismå om jag gjort 15!  Och inte orkar jag bre en miljard småbullar inte. De blev rätt så goda, kryddiga och fina som jag misstänkte, men jag skulle nog haft tomatjuice istället för vatten kanske, och möjligtvis mer tacosås. Mäkta sega också, fast på ett gott vis. Undrar om originalbullarna skulle ha blivit det med, det stod i originalreceptet att man kunde pensla dem om man ville, det kanske skulle ha gjort dem mindre sega. Sen gick det åt en himla massa mjöl för att baka ut dem, annars skulle jag haft 2/3 av bullarna kvar på fingrarna.

På det hela taget ett bra experiment. Om jag kommer på nåt bra sätt att stoppa kött i dem också kanske jag kan få karln min att äta några också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0